PL | UA | EN | KZ
logo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej

Terapia pedagogiczna z elementami arteterapii

Drukuj

Celem studiów na nowej specjalności proponowanej przez naszą uczelnię jest przede wszystkim wyposażenie absolwentów w kompetencje z zakresu diagnozy pedagogicznej i realizacji zajęć terapeutycznych (przede wszystkim korekcyjno-kompensacyjnych). Absolwent nabędzie wiedzę na temat przyczyn i przejawów różnych zaburzeń rozwojowych, jak również specyficznych trudności w uczeniu się oraz zaburzeń zachowania występujących u dzieci i młodzieży. Po ukończeniu specjalności student będzie przygotowany do samodzielnego prowadzenia zajęć terapeutycznych o charakterze indywidualnym i grupowym. Pozna metodykę zajęć korekcyjno – kompensacyjnych i rozwinie kompetencje z zakresu planowania i realizowania tego typu zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym.

W obszarze pracy z uczniem absolwent specjalności będzie przygotowany do pomocy dziecku w niwelowaniu objawów trudności i niepowodzeń szkolnych oraz ich konsekwencji. Przez realizowane zajęcia będzie wpływał budująco na motywację dziecka i podwyższenie jego samooceny. Zdobędzie kompetencje umożliwiające prowadzenie zajęć wspomagających rozwój dziecka, w tym w zakresie jego zdolności poznawczych, twórczych, percepcyjno – motorycznych oraz z zakresu realizacji zajęć stymulujących odkrywanie i rozwijanie indywidualnego potencjału.

Studia przygotowują do prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych, poradnictwa oraz konsultacji nie tylko dla uczniów, ale również rodziców i nauczycieli, warsztatów dla rodziców i nauczycieli z zakresu terapii pedagogicznej.

Kompetencje z zakresu terapii pedagogicznej specjalność poszerza również o wiedzę i umiejętności z zakresu arteterapii – stwarza w ten sposób nowe możliwości - wykorzystania w procesie terapeutycznych twórczości i sztuki. Absolwent będzie zatem przygotowany do prowadzenia zajęć o charakterze arteterapii, jako istotnego elementu terapii zaburzeń poznawczych czy społecznych i emocjonalnych, jak również zajęć rozwijających i pobudzających twórczy potencjał i zdolności dzieci i młodzieży. W tym miejscu warto podkreślić, iż w terapii przez twórczość, nie są wymagane zdolności artystyczne – cenny jest proces emocjonalnego zaangażowania w tworzenie, możliwość komunikowania swoich przeżyć, doświadczania satysfakcji i zaspokojenia potrzeb akceptacji czy bezpieczeństwa. Realizacja tych celów arteterapii, powoduje, iż może stać się ona wartościowym elementem terapii pedagogicznej realizowanej dla dzieci i młodzieży.

 

Przedmioty specjalnościowe to między innymi:

  • Podstawy teoretyczne terapii pedagogicznej
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Psychologia rozwojowa i wychowawcza
  • Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
  • Diagnoza i terapia logopedyczna
  • Pedagogika specjalna
  • Elementy socjoterapii
  • Elementy metodyki nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego
  • Metodyka zajęć terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju społecznego i emocjonalnego
  • Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla dzieci z opóźnionym lub zaburzonym rozwojem ruchowym
  • Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki
  • Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania
  • Profilaktyka w szkole
  • Wspomaganie rozwoju dziecka
  • Trening twórczości
  • Arteterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
  • Arteterapia – sztuki plastyczne
  • Elementy muzykoterapii
  • Podstawy choreoterapii
  • Biblioterapia
  • Terapia oparta na dramatyzacji
  • Projekt edukacyjno-arteterapeutyczny
logo gwsh.pl

Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa
im. Wojciecha Korfantego

40-659 Katowice
ul. Harcerzy Września 3
tel. +48 32 35 70 500, 32 35 70 532

logo Erasmus+