Zgodnie z dokumentem „POPRAWA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W ZAWODACH MEDYCZNYCH POPRZEZ ROZWÓJ NAUCZANIA Z WYKORZYSTANIEM SYMULACJI” przygotowanym pod kierownictwem Prof. dra hab. n. med. Marka Kulusa „symulacja medyczna, w szerokim znaczeniu, to odtworzenie możliwej sytuacji klinicznej
w warunkach pracowni dydaktycznej, z możliwością interakcji osób uczących się. Stopień realizmu symulacji może być bardzo różny, począwszy od studiów przypadku i gier edukacyjnych, poprzez komputerowe systemy wirtualnego pacjenta, manekiny i trenażery służące nauce umiejętności praktycznych a skończywszy na zaawansowanych symulatorach pacjenta pozwalających na bardzo realistyczne odtworzenie scenariuszy klinicznych, czy wreszcie, wykorzystaniu standaryzowanych pacjentów. Elementy symulacji mogą być wykorzystywane w nauczaniu wielu przedmiotów i na wszystkich etapach edukacji, od pierwszych lat studiów do specjalistycznego szkolenia podyplomowego. Zastosowanie tej metody nauczania pozwala na wprowadzenie nauki praktycznego zastosowania nabytej wiedzy teoretycznej. Wpisuje się w wymagania współczesnej dydaktyki, pozwalając na nauczanie zorientowane na osiąganie zakładanych efektów kształcenia oraz łączenie ćwiczenia umiejętności praktycznych z tzw. kompetencjami miękkimi: pracy w zespole, podejmowania decyzji, komunikacji z pacjentami”.
Zgodnie z ww. dokumentem do podstawowych zadań centrów symulacji należy:
- nauka i doskonalenie umiejętności miękkich: planowanie i przewidywanie rozwoju sytuacji, podejmowanie właściwych decyzji, komunikacja werbalna i pozawerbalna z pacjentem jego rodziną oraz zespołem wielospecjalistycznym, przydzielanie i koordynacja zadań, właściwe wykorzystanie dostępnych sił i środków, zapobieganie zdarzeniom niepożądanym,
- nauka i doskonalenie prowadzenia procesu diagnostyczno-terapeutycznego z wykorzystaniem symulowanych scenariuszy klinicznych w warunkach przypominających oddział szpitalny z wykorzystaniem zaawansowanego symulatora pacjenta bądź pacjenta standaryzowanego,
- nauka umiejętności technicznych z wykorzystaniem trenażerów prostych i zaawansowanych, np. cewnikowanie pęcherza moczowego, uzyskiwanie dostępów donaczyniowych, symulacja laparoskopii,
- nauka umiejętności technicznych z udziałem pacjentów standaryzowanych, np. zbieranie wywiadu, badanie fizykalne, komunikacja z pacjentem i jego rodziną”.
W celu nauczania studentów na Kierunku Pielęgniarstwo wg najnowszych metod kształcenia z wykorzystaniem symulacji medycznej w projekcie zaplanowano utworzenie Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznych w pełni wyposażonego w nowoczesny sprzęt medyczny i dydaktyczny. Specyfikacja sprzętu:
o wysokiej klasy symulator pacjenta dorosłego,
o wysokiej klasy symulator dziecka,
o wysokiej klasy symulator niemowlęcia,
o stanowisko sterowania,
o łóżko na stanowisko intensywnej terapii,
o wózek reanimacyjny dla dzieci z wyposażeniem,
o inkubator otwarty,
o wózek reanimacyjny z wyposażeniem,
o defibrylator manualny z funkcją AED,
o panel medyczny z doprowadzonymi wybranymi mediami,
o pompa strzykawkowa,
o pompa infuzyjna objętościowa,
o respirator,
o ssak próżniowy lub elektryczny,
o zestaw drobnego sprzętu medycznego,
o zestaw mebli medycznych,
o zestaw wyposażenia prezentacyjnego i komunikacyjnego.
o zestaw wyposażenia pomieszczenia kontrolnego
o zestaw wyposażenia biurowego
o fantom BLS osoby dorosłej,
o fantom BLS dziecka,
o fantom BLS niemowlęcia,
o defibrylator automatyczny-treningowy AED,
o zestaw drobnego sprzętu medycznego.
o zaawansowany fantom ALS osoby dorosłej,
o zaawansowany fantom PALS dziecka,
o zaawansowany fantom PALS niemowlę,
o plecak ratowniczy,
o defibrylator,
o zestaw drobnego sprzętu medycznego.
o zaawansowany fantom pielęgnacyjny pacjenta starszego,
o zaawansowany fantom pielęgnacyjny pacjenta dorosłego,
o panel nadłóżkowy z wybranymi mediami,
o łóżko szpitalne ortopedyczne,
o stanowisko do iniekcji,
o lampa zabiegowa,
o łóżko pacjenta domowe,
o aparat EKG,
o Zestaw do profilaktyki przeciwodleżynowej,
o szafka przyłóżkowa,
o wózek reanimacyjny z wyposażeniem,
o wózek transportowy,
o wózek inwalidzki,
o zestaw do nauki przemieszczania pacjentów,
o zestaw sprzętu do pielęgnacji i higieny pacjentów,
o ssak elektryczny,
o zestaw drobnego sprzętu medycznego,
o łóżko szpitalne specjalistyczne z przechyłami bocznymi.
o trenażer nauka zabezpieczania dróg oddechowych dorosły,
o trenażer nauka zabezpieczania dróg oddechowych dziecko
o trenażer nauka zabezpieczania dróg oddechowych niemowlę,
o trenażer - dostępy do naczyniowe obwodowe,
o trenażer - dostęp do szpikowy,
o trenażer - iniekcje domięśniowe,
o trenażer - iniekcje śródskórne,
o trenażer - cewnikowanie pęcherza/wymienny,
o trenażer - badanie gruczołu piersiowego,
o trenażer-konikotomia,
o fantom noworodka pielęgnacyjny,
o fantom noworodka do nauki dostępu naczyniowego,
o fantom wcześniaka,
o model pielęgnacji stomii,
o model pielęgnacji ran,
o model pielęgnacji ran odleżynowych,
o model do zakładania zgłębnika,
o zestaw drobnego sprzętu medycznego.
o system audio-video,
o kozetka lekarska,
o stanowisko komputerowe,
o lampa zabiegowa punktowa,
o zestaw drobnego sprzętu medycznego,
o zestaw mebli medycznych,
o zestaw wyposażenia prezentacyjnego i komunikacyjnego
Akademia Górnośląska
im. Wojciecha Korfantego
w Katowicach
40-659 Katowice
ul. Harcerzy Września 1939 nr 3
tel. +48 32 35 70 500, 32 35 70 532