PL | EN
logo Akademii Górnośląskiej

Kiedy nauka jest skuteczna - ROZMOWA Z EKSPERTEM

Drukuj

Rozpoczął się nowy rok szkolny i nowy rok akademicki, czyli nastała pora intensywnej nauki. Iwona Burka dr nauk ekonomicznych, adiunkt na Katedrze Zarządzania Akademii Górnośląskiej im. Wojciech Korfantego w Katowicach udziela cennych wskazówek, jak uczyć się skutecznie.

Nowy rok szkolny czy akademicki to czas szukania inspiracji i planowania procesu uczenia się. Czasem jednak nasz ambitny plan spala na panewce...

- Bywa tak, że początkowy zapał dość szybko wygasa. Uczymy się doraźnie, odkładamy projekty i opracowywanie wiedzy na później, na ostatnią chwilę. Tuż przed sesją egzaminacyjną następuje nagłe przebudzenie z tego „semestralnego letargu”. Zaczynamy się uczyć. Nasze wysiłki są jednak w dużej mierze nieskuteczne, a intuicyjne metody uczenia się zawodzą. Nawet jeżeli już „przysiądziemy fałdów” i uda nam się „zakuć”, „wryć” czy „wbić coś do głowy”, niewiele w tych głowach pozostaje na później. Niestety, większość naszych przekonań dotyczących tego, jak się uczyć, prowadzi do podejmowania wysiłków w znacznej mierze nieskutecznych. Jak twierdzą autorzy „Harwardzkiego poradnika skutecznego uczenia się”, pułapka polega na tym, że najskuteczniejsze strategie uczenia się wcale nie są intuicyjne. A nie uczymy się przecież wyłącznie po to, żeby zdać egzaminy.

Co zatem robić, by uczyć się skutecznie?

- Podam kilka istotnych wskazówek. Po pierwsze, siadajmy do nauki wypoczęci. Dbajmy o odpowiednie otoczenie - wyeliminujmy zbędne rozpraszacze np. brzęczący telefon komórkowy, wybierzmy przyjemne miejsca do nauki, przewietrzmy pomieszczenie. Lepiej zapamiętuje się informacje poznane w bezstresowej, przyjaznej atmosferze. Ważne jest też, byśmy robili przerwy w trakcie i po nauce. Wtedy wiedza jest wtedy lepiej przyswajalna. Starajmy się zrozumieć to, czego się uczymy. Podczas nauki opracowujmy wiedzę i stawiajmy na zadawanie pytań – przydadzą się nam one potem do powtórki materiału. Dla naszego mózgu ważny jest sens i użyteczność informacji. Dlatego warto odnosić to, czego chcemy się nauczyć, do znanych nam przykładów z życia. Informacje oceniajmy w kontekście, szukajmy związków.

Czy nie jest tak, że czasem sami sobie obrzydzamy naukę?

- Tak się zdarza. To błąd. Najlepiej uczymy się przecież, kiedy coś nas pasjonuje, zaciekawia, pojawia się entuzjazm, a jest on o wiele bliżej spokrewniony z nauką niż nuda. Uczymy się w sposób głębszy i z trwalszym skutkiem, kiedy nauka wymaga wysiłku oraz kiedy przeplatamy różne, ale łączące się ze sobą tematy. Warto też korzystać z myślenia i zarządzania wizualnego, a więc rysujmy, konstruujmy, eksperymentujmy, opowiadajmy historie (storytelling), sporządzajmy notatki Cornella. Efektywną formą nauki może też być dyskusja, praca w grupie. Ważne, by powtarzać ćwiczenia w przywoływaniu wiedzy, bo one utrwalają zdobytą wiedzę. No i pamiętajmy, że dyplom uczelni czy świadectwo ukończenia szkoły to tylko kartka papieru. Nasze podejście do rozwiązywania rzeczywistych problemów i umiejętność stosowania wiedzy w konkretnych sytuacjach to prawdziwa edukacja. Tylko aktywne i mądre podejście do procesu rozwijania kompetencji pozwoli nam na łatwy dostęp do zdobytej wiedzy i możliwość wykorzystywania tej wiedzy w przyszłości. Jak powiedział Henri Poincaré: “Naukę buduje się z faktów tak jak dom buduje się z cegieł, ale samo nagromadzenie faktów nie jest jeszcze nauką, podobnie jak kupa cegieł nie jest domem.” Pamiętajmy też, że w procesie uczenia się skuteczne są małe, ale konsekwentnie stawiane kroki. W naukach o zarządzaniu i jakości podejście to nazywane jest Kaizen.

 

METODA CORNELLA:

Wykorzystując tę metodę w naszych notatkach, porządkujemy zdobywane informacje. Dzięki niej możemy w łatwy sposób przypomnieć sobie, o co chodziło np. w konkretnym szkoleniu, webinarze itp. Jeśli nie jesteś co do tego przekonany, najlepiej jest poddać metodę Cornella krótkiej weryfikacji podczas najbliższej okazji. Nic na tym nie stracisz.

Jak zrobić takie notatki? Najlepiej rozpocząć od odpowiedniego podzielenia kartki zgodnie ze wzorem:

A – miejsce na tytuł, nagłówek lub opis tego, czego dotyczą notatki. Warto także umieścić tutaj datę np. szkolenia lub wykładu.

B – to najobszerniejsza część schematu, przeznaczona na treść notatek - cytaty, główne myśli, wzory, dane, wykresy, fakty itd. Dla ułatwienia można zapisywać je od akapitów lub myślników. Można również posługiwać się rysunkami.

C – w węższej kolumnie zapisujemy słowa kluczowe, pytania oraz hasła, które będą przypominały, co jest właściwym zagadnieniem w danym fragmencie.

D – w tym miejscu powinno znaleźć się kilka zdań podsumowujących i wnioski. Na potrzeby stworzenia tej części notatek, warto sobie wyobrazić, jak w kilku zdaniach streścilibyśmy treść notatek osobie nieobeznanej z tematem.

 

 

 

logo gwsh.pl

Akademia Górnośląska
im. Wojciecha Korfantego
w Katowicach

40-659 Katowice
ul. Harcerzy Września 1939 nr 3
tel. +48 32 35 70 500, 32 35 70 532

logo Erasmus+