Ten trudny temat dotyczy większości firm rodzinnych w Polsce. Wiele z nich powstało trzy dekady temu po zmianie systemu politycznego w naszym kraju i nadało rytm polskiej gospodarce rynkowej. Teraz mierzą się z zagadnieniem sukcesji w firmie.
Z danych Instytutu Biznesu Rodzinnego w Polsce wynika, że aż 60% założycieli chce zachować co najmniej 10% udziału własnościowego nawet po ustąpieniu z funkcji prezesa. 22% założycieli ma zamiar pozostawić wszystkie udziały firmy w swoich rękach aż do momentu śmierci. Tylko 40% założycieli jest gotowa przekazać następcom powyżej 90% własności firmy w procesie sukcesji, redukując tym samym swoją rolę do roli mniejszościowego udziałowca.
W III edycji konferencji poświęconej sukcesji w biznesie wzięło udział 80 osób (35 stacjonarnie, 50 online). Wszystkich uczestników przywitał JM dr hab. Krzysztof Szaflarski, prof. AG, rektor naszej Uczelni, Marta Adamczyk, prorektor ds. organizacji i rozwoju AG oraz Barbara Cyganik, członkini zarządu PTE w Katowicach.
Podczas konferencji zostało wygłoszonych sześć wykładów:
- „Wewnętrzna gotowość na zmiany, czyli coaching sukcesji. Bariery i wyzwania w procesie zmiany przejęcia władzy w firmach rodzinnych” Kinga Kuberek CKK Consilium
- „Prawne podstawy planu sukcesji” Lucyna Kaleta-Słyk, dr nauk prawnych
- „Rola mentoringu w pozyskiwaniu wiedzy przez sukcesora w przedsiębiorstwie rodzinnym” Barbara Rychta, Akademia Górnośląska
- „Case study finansowych i ubezpieczeniowych narzędzi wspierających proces sukcesji” Barbara Cyganik – MBA, właścicielka BC Finanse
- „Nieoczywiste przykłady zabezpieczenia sukcesorów. Trzy pułapki, które mogą zamienić sukcesję w koszmar” Dariusz Halczok, dyrektor krajowy dla OVB
- „Fundacja rodzinna jako nowe narzędzie do sukcesji” Michał Zwyrtek i Marcin Frank, partnerzy w kancelarii Zwyrtek&Wspólnicy.
Uczestnicy zwrócili uwagę, że wykłady były interesujące i dostarczyły sporej dawki wiedzy na trudny temat sukcesji w rodzinnych firmach. Owocne były też rozmowy, które odbywały się w kuluarach.
- Konferencja należała do niezwykle udanych – ocenia dr Anna Sobczyk-Kolbuch, prof. AG, prodziekan ds. współpracy z zagranicą w Akademii Górnośląskiej.
Według danych Instytutu Biznesu Rodzinnego:
36% polskich firm uważa się za rodzinne
30% firm rodzinnych potrafi przejść z pierwszego do drugiego pokolenia
8% sukcesorów chce przejąć firmę rodzinną po rodzicach.
(źródło: Instytut Biznesu Rodzinnego)
Akademia Górnośląska
im. Wojciecha Korfantego
w Katowicach
40-659 Katowice
ul. Harcerzy Września 1939 nr 3
tel. +48 32 35 70 500, 32 35 70 532